Cookie policy

de Zorgboog gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar zorgboog.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u de Zorgboog toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen
phone icon

Reactie op rapport Inspectie voor de Gezondheidszorg

06 juli 2016

Afgelopen maandag  4 juli heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg haar eindrapport van toezicht op 150 verpleegzorginstellingen gepubliceerd. Gisteravond laat heeft Staatssecretaris Van Rijn de namen van deze zorgorganisaties openbaar gemaakt. In deze lijst hanteert de Inspectie vier categorieën waarbij categorie 1 'verscherpt toezicht' omvat, en categorie 4 'traject afgesloten' is. De Zorgboog heeft geconstateerd dat zij ten onrechte in categorie 3 is ingedeeld.

De Inspectie heeft in januari 2015 een onverwacht bezoek gebracht aan een van onze locaties. Daarbij is een beperkt aantal aandachtspunten ter verbetering geconstateerd. Wij hebben hier verbeteracties op uitgezet en dit teruggekoppeld aan de inspectie. In juli 2015 heeft de Inspectie schriftelijk laten weten dat men tevreden is over de punten die ter verbetering zijn doorgevoerd. Hiermee is voor de Inspectie het traject afgesloten. Tot onze spijt en ongenoegen heeft de Inspectie dit niet verwerkt in haar eindrapport en in de lijst. De Zorgboog heeft voorafgaand aan publicatie de Inspectie dan ook verzocht om dit zo snel mogelijk te corrigeren op haar website.

De Zorgboog realiseert zich dat het sturen op kwaliteit en veiligheid vraagt om een voortdurende aandacht van alle medewerkers inclusief leidinggevenden en bestuur. Daarbij is continu sprake van een proces van plannen, organiseren , evalueren en bijstellen in de vorm van verbeteracties. Belangrijk hierbij is dat er een cultuur is waarin cliënten of hun vertegenwoordigers of toezichthouders ons blijven aanspreken op fouten en risico's en waarbij medewerkers op een open en veilige manier leren van fouten en werken aan kwaliteitsverbetering

De Zorgboog is met recht trots op de goede kwaliteit van haar zorg en ondersteuning. Gisteren nog hebben wij bekend gemaakt dat wij in juni 2016 het kwaliteitscertificaat volgens de ISO 9001 hebben behaald. Certificering is voor een zorgorganisatie dé manier om zichtbaar te maken dat het de zaken intern goed op orde heeft, de cliënt centraal stelt en systematisch werkt aan verbetering van het aanbod van de zorg- en dienstverlening. De ISO-certificering bestaat uit verschillende onderdelen, waarbij een onafhankelijke partij vaststelt of het kwaliteitssysteem aan alle eisen voldoet.