Fontys en de Zorgboog, organisatie voor zorg, wonen en welzijn, starten in september 2016 met een zorginnovatie-netwerk (ZIN). Binnen dit ZIN gaan studenten van Fontys werken en leren in een zorgomgeving.
Fontys en de Zorgboog richten zich daarbij niet alleen op studenten verpleegkunde. Door de veranderingen in de zorg, worden technologie, communicatie en bedrijfskunde ook in de zorg steeds meer gemeengoed. Met een multidisciplinair zorginnovatienetwerk spelen Fontys en de Zorgboog hier op in.
Leerafdeling
Een zorginnovatienetwerk is te vergelijken met een leerafdeling zoals we die kennen in ziekenhuizen of verpleeghuizen, legt Diana Rijntjes, directeur Wijkzorg en wijkverpleging bij de Zorgboog uit. "Wij hebben al enkele intramurale leerafdelingen binnen onze woonzorglocaties en nu richten we ons op wijkzorg en wijkverpleging; op de extramurale teams die zorg verlenen bij thuiswonende cliënten."
Verbinding leggen
"Met het ZIN willen wij een verbinding leggen tussen het vak van de wijkverpleegkundige en andere disciplines buiten de zorg", aldus Diana Rijntjes. "Dat komt de kwaliteit van zorg alleen maar ten goede. Tegelijkertijd kunnen we studenten kennis laten maken met het werkveld van de moderne wijkverpleegkundige als zorgondernemer en als spin-in-het-web voor de klant." Studenten leren vooral door de toepassing van de theorie in de alledaagse praktijk, vult Henk Gloudemans, teamleider ZIN bij Fontys aan. "Met het ZIN bieden we hen een krachtige en uitdagende leeromgeving waar leren, onderzoeken en innoveren hand in hand gaan."
Leren in de praktijk
Binnen het ZIN krijgen zestien studenten een stageplek binnen de Zorgboog aangeboden. Zij worden onder meer begeleid door een lecturer practitioner van Fontys en praktijkbegeleiders van de Zorgboog. Naast studenten verpleegkunde, die bijvoorbeeld stage lopen binnen een wijkteam, is er ook ruimte voor studenten bedrijfskunde, vastgoed, communicatie en toegepaste gerontologie van Fontys. Alle studenten participeren in zorgvernieuwingsprojecten of fungeren als klankbord bij lopende innovatieprogramma's binnen de Zorgboog. Tijdens een vaste onderwijsmiddag per week, worden zij uitgedaagd om kritisch te kijken naar het eigen handelen, bijvoorbeeld door gastlessen.
Innovatiekracht
Met het ZIN willen we de ontwikkelingsgerichtheid en innovatiekracht van de studenten en de zorgteams versterken, besluiten Diana Rijntjes en Henk Gloudemans. "De kennis die de student vergaart, vindt enerzijds zijn weg naar het team waar de student stage loopt, anderzijds wordt deze kennis natuurlijk ook weer meegenomen in het onderwijs."