Het vorige kabinet stelde extra middelen beschikbaar voor de langdurige zorg. De Zorgboog zet deze gelden graag optimaal in. De organisatie investeert daarom in extra personeel: 45 nieuwe collega’s om precies te zijn, in totaal 20 fte.
Met hun werk als gastvrijheidsmedewerker creëren zij ruimte voor zorgmedewerkers. Die kunnen meer tijd besteden aan waar zij bedreven in zijn: het verlenen van zorg. De gastvrijheidsmedewerkers zijn voorlopig actief in de proefperiode december 2017 tot en met juni 2018. "De gastvrijheids-medewerkers zijn geen vrijwilligers maar betaalde krachten", vertelt Hub Simons. "Ze zijn hét gezicht binnen kleinschalige woningen en een aantal groepswoningen. Zij verrichten diverse werkzaamheden, maar in alle gevallen géén directe cliënten zorg. De gastvrijheidsmedewerker ontvangt familie, bezoek, wijst de weg in de woning, zorgt voor inkoop/boodschappenlijstje maken samen met cliënten en bereidt samen met de cliënten en vrijwilligers/familie de maaltijden."
De gastvrijheidsmedewerker is verder betrokken bij het gebruik van de maaltijd, verricht licht huishoudelijke werkzaamheden in en om de huiskamer en keuken zoals opruimen, poetsen, wassen en strijken. Hub Simons: "De gastvrijheids-medewerker maakt van alle werkzaamheden zoveel mogelijk een gezamenlijke activiteit met cliënten, familie, vrijwilligers en mantelzorgers. Hiermee zal de aanwezigheid van medewerkers in de huiskamer verbeteren en geeft het de zorgprofessional meer rust tijdens de zorgtaken elders in de woning."
Op vrijdag 1 december volgden de gastvrijheidsmedewerkers een gezamenlijke scholing en op maandag 4 december zijn zij daadwerkelijk gestart op de woningen. De Zorgboog kijkt zorgvuldig naar mogelijkheden voor deze medewerkers voor na de proefperiode.