Cookie policy

de Zorgboog gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar zorgboog.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u de Zorgboog toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen
phone icon

03 september 2024

Reno Bombeeck

“VR-bril en HUME-sok geven cliënt rust en comfort”

Buiten Mariëngaarde in Aarle-Rixtel schijnt de zomerzon uitbundig. Met dertig graden is het warm. Binnen dwaal je intussen door een prachtige winterwereld, dankzij virtual reality. Met de VR-bril op zie je overal om je heen besneeuwde boomtoppen en daken van huizen. Boven je strekt de immense sterrenhemel zich uit en in de verte straalt het Noorderlicht pastelgroen. Je denkt even aan niets anders en kijkt vol bewondering naar de mooie, rustgevende taferelen.

Dolfijnen en Droombos
“Die rust is precies wat we met deze virtual reality-bril willen bereiken bij onze cliënten”, vertellen GZ-psycholoog en gedragsdeskundige Maartje Kokx en activiteitenbegeleider Reno Bombeeck. Op afdeling De Molendreef in Zorgboog-locatie Mariëngaarde wonen 21 mensen met dementie op jonge leeftijd. Zij vertonen soms onbegrepen gedrag. Een aantal van hen is gebaat bij afleiding met de VR-bril. Reno en Maartje: “Je kunt diverse onderwerpen kiezen zoals Dolfijnen, Zee, Droombos en Landschappen. We laten bewust dingen zien waarvan we weten dat de cliënt het prettig vindt. De bril werkt heel gebruiksvriendelijk en intuïtief – sommige bewoners kunnen het zelf bedienen, voor anderen stellen we hun voorkeur vooraf in.”

Aanwinst
Na een positieve testperiode van twee weken heeft de Zorgboog de VR-bril aangeschaft. Net als Maartje en Reno is clustermanager Elly van Rooy heel tevreden met de aanwinst. “Het comfort van de cliënt staat voorop. Wij merken bij cliënten dat zij rustig worden door dit hulpmiddel. Dit helpt bij spannende momenten. Iedere cliënt is anders, dus zetten we de VR-bril ook op andere momenten in. Bijvoorbeeld als onderdeel van de therapeutische behandeling om de spanning te verlagen. Ook medewerkers hebben baat bij de bril als ze een heftige werkervaring hebben beleefd. Hierna gaan ze met een beter gevoel naar huis.”

HUME-sok
Naast de VR-bril zet de Zorgboog in Mariëngaarde nog een zorgtechnologisch hulpmiddel in voor rust bij cliënten met dementie. Soms vertonen zij complex gedrag wat tot spanning kan leiden. Om dit onbegrepen gedrag beter te begrijpen, gebruikt de Zorgboog met toestemming de HUME-sok. Bij het HUME-systeem registreert een speciale sok met een sensor de spanning én spanningsopbouw bij een cliënt. Zo wordt onder andere de hartslag, zweetproductie en beweging gemeten, verduidelijken Maartje en Elly.

Stoplichtkleuren
“Voor onze zorgmedewerkers is het niet altijd na te gaan of de cliënt pijn, stress of angst ervaart. Met de speciale sok en bijbehorende app kunnen zij de spanningsopbouw met stoplichtkleuren zichtbaar maken op hun telefoon. Door deze extra informatiebron begrijpen zij het gedrag van cliënten beter, wordt ongewenste spanning verlaagd en passen ze de begeleiding hierop aan. Zo krijgt de bewoner meer comfort én ervaart de zorgmedewerker minder werkstress.”

Nieuwe handvatten
Vanuit het Expertteam Probleemgedrag kijkt de Zorgboog naar de inzet van de HUME-sok op andere locaties. Maartje en Elly: “Dit innovatieve hulpmiddel geeft je nieuwe handvatten om actief met cliëntgedrag aan de gang te gaan. Bijvoorbeeld het toepassen van geur- en aromatherapie in plaats van rustgevende medicatie. Wij delen onze kennis en ervaring met zorgtechnologische hulpmiddelen met andere organisaties in het Kenniscentrum Dementie op Jonge Leeftijd en het UKON (Universitair Kennisnetwerk Ouderenzorg Nijmegen). Zo versterken we elkaar en krijgen wij ook belangrijke informatie over de vele innovatieve mogelijkheden. Zodat we onze cliënten maximaal comfort kunnen blijven bieden.”


 


Delen via: facebook icon linkedin icon email icon