Cookie policy

de Zorgboog gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar zorgboog.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u de Zorgboog toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen
phone icon

10 april 2017

Berry Meijers: Kantoorbaan

Een tijdje geleden mocht ik een gastles verzorgen voor de studenten die deel uitmaken van het Zorg Innovatie Netwerk (ZIN) dat de Zorgboog samen met Fontys Hogeschool vormgeeft.


Binnen dit netwerk werken studenten samen met onze medewerkers. Zestien studenten van zowel verpleegkunde, toegepaste gerontologie, bedrijfskunde en vastgoed richten zich op innovatievraagstukken uit de praktijk, ieder vanuit hun eigen discipline. Een dagdeel in de week, de maandagmiddag, werken zij aan innovatieve opdrachten en krijgen zij informatie bijvoorbeeld via gastlessen over wat er speelt in een zorgorganisatie, zodat zij een goed beeld krijgen van de huidige praktijk in de gezondheidszorg. En wat vertel je dan als bestuurssecretaris tijdens zo'n gastles? Tja, eerst maar eens beginnen met uit te leggen waar je je zoal mee bezighoudt in zo'n kantoorbaan. De studenten was vooraf wel verteld dat ik in ieder geval iets deed met wetgeving en hadden vooraf casuïstiek moeten aanleveren waar zij in de praktijk tegenaan liepen. Ik moet bekennen dat ik verrast was over de casuïstiek die de studenten voorlegden. Een paar voorbeelden:

  • Een student HBO-V maakt tijdens zijn stage een medicatiefout. De cliënt dient hierover een klacht in. Wie is in deze situatie aansprakelijk? Hoe wordt deze klacht behandeld? En wat zijn de mogelijke consequenties?
  • Een cliënt heeft met name 's nachts veel hallucinaties en wanen. Deze cliënt wil niet dat dit besproken wordt met zijn echtgenote. Echter, voor de zorgverlening is het wel belangrijk om deze informatie goed te rapporteren. Echtgenote is eerste contactpersoon, kan rapportages lezen. Hoe ga je hier mee om?
  • Hoe om te gaan met dubbele check op medicatie, bijvoorbeeld insuline binnen de thuissituatie? Mag de cliënt de dubbele check uitvoeren? En in welke mate is de cliënt bij een medicatiefout verantwoordelijk?

Met dit soort vraagstukken/dilemma's moeten deze jonge mensen dus al dealen. Het zijn dezelfde soort vragen waarmee vrijwel alle medewerkers in de zorg te maken krijgen. De vragen bevestigen de complexiteit van de zaken waarmee verpleegkundigen en verzorgenden worden geconfronteerd. Ik was aangenaam verrast over de wijze waarop de studenten in de discussie zaten en te horen dat zij dit soort situaties ook ter sprake brengen in de teams waar zij werken. Mooi om te zien dat wanneer je investeert in opleiden, je daarvoor ook zeker iets terug krijgt als organisatie. En voor mezelf moest ik wederom vaststellen, dat het overbrengen van kennis en ervaring super leuk is. Ik heb er weer energie door gekregen.


Delen via: facebook icon linkedin icon email icon