Cookie policy

de Zorgboog gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar zorgboog.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u de Zorgboog toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen
phone icon

Leren en ontwikkelen­ 

Kwaliteitsmanagementsysteem

Het kwaliteitsmanagementsysteem van de Zorgboog is de kapstok voor het leveren van kwaliteit van zorg binnen onze organisatie. Ieder jaar kijken we kritisch naar hoe dit systeem ons nog beter kan ondersteunen bij het leveren van goede zorg en het continu verbeteren. We houden daarbij ook de ontwikkelingen rond het nieuwe generieke ‘Kwaliteitskompas’ in de gaten.

Kwaliteitsinstrumenten

Binnen de Zorgboog gebruiken we diverse instrumenten om een beeld te krijgen van de kwaliteit en veiligheid van zorg:

  • Cliënttevredenheid
  • Medewerkerstevredenheid
  • Melding incident cliënt (MIC) 
  • Melding incident medewerker (MIM): meldingen van incidenten die tot schadelijk gevolg voor medewerkers hebben geleid of hadden kunnen leiden. Door te melden en het inzetten van verbetermaatregelen kunnen we het risico op herhaling verminderen én kunnen we bijgedragen aan een goede opvang voor medewerkers.
  • Calamiteiten
  • Klachten: cliënten kunnen vertrouwen op goede zorg en goede, snelle en laagdrempelige afhandeling van klachten en geschillen. Wij geven er daarbij de voorkeur aan rechtstreeks met de cliënt en diegene die verantwoordelijk is voor het ontstaan van de klacht in gesprek te gaan. In een persoonlijk gesprek kunnen veel ongenoegens direct worden opgelost. Is dit niet mogelijk, dan kunnen cliënten zich wenden tot de onafhankelijke klachtenfunctionarissen en/of de klachtencommissie. Zie ook complimenten of klachten.
  • Interne audits: Het interne auditteam van de Zorgboog voert op een waarderende wijze audits uit op divisie- en organisatieniveau.
  • Ledenraadplegingen: In samenwerking met ledenorganisatie Zorgboogextra houden wij regelmatig ledenraadplegingen over specifieke onderwerpen en thema's.

Keurmerken en certificaten

Qualicor (QMentum normen)
Qualicor Europe levert een bijdrage aan de borging en verbetering van de kwaliteit van de gezondheidszorg in Nederland met behulp van het Internationaal Accreditatieprogramma. In 2023 is de Zorgboog overgestapt naar certificering door Qualicor Europe. Vooraf is een zelf-evaluatie uitgevoerd zodat we weten waar we aan moeten werken. Tijdens de overstapaudit in maart 2023 is gedurende drie dagen op de locaties en afdelingen gekeken naar de kwaliteit van zorg. We zijn met slag en wimpel geslaagd en daarmee toegelaten tot het vijfjarig continu verbeterprogramma van Qualicor Europe.

Perspekt (PREZO-normen)
Hospice de Populier van de Zorgboog is PREZO-gecertificeerd. In 2023 is de Populier bezocht door een auditteam vanuit kwaliteitsinstituut Perspekt voor de jaarlijkse externe audit. Hieruit zijn geen aanbevelingen voortgekomen. Op alle waarden is een positief resultaat behaald. Meer informatie vindt u op de pagina van de Populier.

Green Deal
In 2023 heeft de Zorgboog de Green Deal certificering brons behaald. De Green Deal Zorg is een initiatief van het MilieuPlatformZorg om verduurzaming in de zorgsector te versnellen. Zorgorganisaties gebruiken veel energie, voedsel en grondstoffen en daarin is veel winst te behalen voor het milieu. Na de ondertekening van de Green Deal Zorg Helmond/De Peel is er binnen de Zorgboog hard gewerkt aan het verbeteren van de milieuprestaties. Het behalen van het bronzen certificaat vormt een mooie basis waar we komende tijd op verder kunnen bouwen.

NEN7510-normen
De Zorgboog voldoet aan de norm NEN7510 voor informatiebeveiliging voor de zorgsector in Nederland. De divisie ICT en Informatiemanagement heeft continu aandacht voor de continuïteit en doorontwikkeling van onze processen en diensten. Wij werken doorlopend aan de compliance met de NEN7510 norm en het oplossen van de verbeterpunten uit de audit van 2022/2023.

Opleiden

Binnen de opleidingsstrategie van de Zorgboog staan de pijlers leven lang leren en autonomie centraal. Bij het leren en ontwikkelen van de medewerkers gaan wij uit van het 70:20:10-principe. Deze verhouding staat voor:

·         70% leren door te werken: experimenteren, ervaren, reflecteren op de werkvloer

·         20% informeel leren met en van elkaar: sociaal leren zoals feedback van collega's en coaching

·         10% formeel leren zoals trainingen, opleidingen en e-learning

Jaarlijks stelt de Zorgboog de verplichte scholingen vast voor de verschillende functiegroepen waaronder verpleegkundigen en verzorgenden. De noodzakelijke en wenselijke scholingen worden vastgelegd in jaarplannen. Daarbij maken we gebruik van ons (digitale) leermanagementsysteem, de Leerboog.   

Opleidingsinstelling
De Zorgboog is een erkende opleidingsinstelling voor een aantal specialisaties, waaronder voor specialist ouderengeneeskunde, arts Maatschappij en Gezondheid en gezondheidspsycholoog. Wij zijn daarnaast een grote opleidingsinstelling voor diverse MBO en HBO opleidingen in de zorg. 

Zorgcampus
De Zorgboog is lid van Zorgcampus de Peel, een samenwerkingsverband van zorgorganisaties. Ondersteund door opleidingsinstituten vinden we nieuwe manieren om opleidingen nóg beter aan te sluiten bij de wensen van de bewoners van de Peelregio.

Kwaliteitsplan en kwaliteitsverslag

De Zorgboog blijft nu en in de toekomst inspelen op de wensen vanuit alle generaties. Met onze integrale visie op zorg geven we aan wat voor soort zorgorganisatie de Zorgboog is en hoe wij onze toekomst zien. Deze visie geeft richting aan ons werk in de dagelijkse praktijk.

De Zorgboog werkt op een kortcyclische manier aan het realiseren van ambities. Via een viermaandelijkse rapportage kijken wij terug, stellen we bij en kijken we vooruit naar de volgende vier maanden. Op deze manier kunnen we snel schakelen en komen we tot meer samenhang en focus binnen onze organisatie.

Wat kwaliteit betreft zijn per locatie kwaliteitsverbeterplannen opgesteld. Periodiek wordt hier in het kwaliteitsberaad op gemonitord en bijgestuurd. Deze huidige werkwijze zetten wij voort in afwachting van de eisen rond het generieke Kwaliteitskompas.